Uważny listopad – zainspiruj się i żyj świadomie!

66

Za nami październik, który już drugi raz został przeze mnie ogłoszony miesiącem dbania o higienę psychiczną. Tym samym końca dobiegło #Równoważę, czyli Kampania Społeczna Higieny Umysłu. W ostatnim artykule związanym z kampanią, opowiedziałam o tym, jak poradzić sobie w kryzysie. Jeszcze w tym tygodniu opublikuję na blogu podsumowanie całego projektu. Jednak zanim to nastąpi, chciałabym najpierw zaprosić Was na Uważny Listopad, czyli kolejny wpis z serii Uważny Rok.

Gdy ponad dziesięć miesięcy temu rozpoczynaliśmy 2020 rok, nikt nie sądził, że będzie on zupełnie inny i wywróci wszystkim życie do góry nogami. Wiem, że niektórym osobom bardzo ciężko było (i pewnie jest) odnaleźć się w nowej sytuacji. Jednak jedno jest pewne: kiedyś ten kryzys, którego obecnie doświadczamy – skończy się. Co prawda jeszcze nie wiemy kiedy, ale ten dzień nadejdzie.

Zaletą każdego kryzysu jest to, że kiedyś się skończy.

Uważny Listopad

Niezależnie od tego jakiego kryzysu doświadczamy, najważniejsze jest to, aby zaopiekować się sobą. Być blisko siebie i swoich emocji. Tak bardzo ważne, i mimo to – trudne dla wielu osób jest pozwolenie sobie na odczuwanie emocji (zwłaszcza tych trudnych). Oczywiście z jednej strony – tłumienie emocji jest jednym ze sposobów na radzenie sobie ze stresem. Jednak z drugiej strony – długie ukrywanie swoich emocji jest bardzo szkodliwe dla całego organizmu.

W momencie kiedy emocje, które odczuwamy pozostają w nas – można zaobserwować, że czas odczuwania konkretnej emocji znacząco się wydłuża. Zresztą nie bez powodu, mówi się, że rozmawianie o swoich emocjach i ich przeżywanie – pozwala poradzić sobie lepiej z daną sytuacją. Oczywiście warto również wspomnieć o reakcjach fizjologicznych, takich jak zwiększona potliwość lub wzrost ciśnienia krwi. Objawy te są podobne do reakcji organizmu na sytuacje stresowe.

Karta Inspiracji + Karta Pracy

W Uważnym Listopadzie chciałabym Cię zachęcić do tego, abyś przyjrzała się po raz kolejny swoim emocjom. Zwróć uwagę na to, w jakich sytuacjach tłumisz swoje emocje i nie pozwalasz sobie na ich przeżywanie. Dlaczego to robisz i co się za tym kryje? Pamiętaj o tym, aby w trakcie przyglądania się swoim emocjom – zaopiekować się sobą i być dla siebie dobrą.


Temat tłumienia emocji jest bardzo złożony. Zwłaszcza, że czasami jesteśmy już od dzieciństwa trenowane w tłumieniu swoich emocji, bo w końcu tak “ładnej dziewczynce nie wypada się złościć” lub “nie płacz, przecież nie masz powodu” – prawda?

1 KOMENTARZ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

UWAŻNIEJ.PL WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAJĄC ZE STRONY WYRAŻASZ ZGODĘ NA WYKORZYSTANIE PLIKÓW. AKCEPTUJ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ