Formułowanie celów. Jak stworzyć listę noworocznych postanowień?

Witajcie w pierwszym tekście w Nowym Roku! W ostatnim artykule, jaki pojawił się w ubiegłym roku wspominałam krótko o postanowieniach noworocznych oraz o tym, jakie tendencje mają Polacy w swoich celach na kolejny rok.

Już wtedy, pisząc tamte słowa wiedziałam, że formułowanie celów będzie pierwszym tematem, jaki będę chciała poruszyć w Nowym Roku. Stworzenie postanowień noworocznych to nie tylko kwestia wzięcia kartki papieru i długopisu do ręki w celu wypisania najmniejszych i największych marzeń.  To coś znacznie większego.

BĄDŹ ŚWIADOMY

Można powiedzieć, że to taki moment konfrontacji naszych wyobrażeń o samym sobie z rzeczywistością. Dlatego tak bardzo istotne jest to, aby być świadomym siebie. Zdawać sobie sprawę z  tego jacy jesteśmy, co na nas wpływa i motywuje do działania, co faktycznie chcemy zmienić w samym sobie, swoim otoczeniu lub stylu życia.

OCEŃ SWOJE SIŁY

Zanim wypiszesz kolejny punkt na swojej liście z postanowieniami na Nowy Rok, zastanów się nad tym, czy jesteś w stanie to wszystko zrealizować. Oceń realnie swoje możliwości. W ten sposób jesteś w stanie stworzyć taką listę celów, którą uda Ci się zrealizować. Lepiej jest wypisać mniej celów i skoncentrować się na nich.

NIE SKACZ NA GŁĘBOKĄ WODĘ

Nie zmieniaj wszystkiego w jednym czasie. To, że wypiszesz kilkanaście/kilkadziesiąt postanowień na najbliższe miesiące nie oznacza od razu, że musisz tego wszystkiego dokonać już teraz.

STAWIAJ MAŁE KROKI

I każdy duży cel podziel na kilka mniejszych. Ten sposób bardzo dobrze sprawdza się w przypadku motywacji wewnętrznej. Dzięki temu osiągnięcie celu nie jest zbyt odroczone w czasie, a co za tym idzie pojawiają się pozytywne emocje, które wywierają wpływ na dalsze działania.

FORMUŁOWANIE CELÓW
JAKI POWINIEN BYĆ TWÓJ CEL?

Każdy Twój cel lub postanowienie znajdujące się na Twojej liście w 2018 roku powinien posiadać pewne konkretne cechy, które zwiększają prawdopodobieństwo tego, że cel zostanie osiągnięty. O czym warto pamiętać przygotowując listę z postanowieniami?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, o czym wspomniałam chwilę wcześniej, czyli cel musi być realny oraz osiągalny. Nie warto tworzyć postanowień, których nie będziemy mieli możliwości zrealizowania. Kolejna cecha to określenie realizacji postanowienia w konkretnym czasie. To działanie wywiera wpływ na motywację i pobudza wizualizację celu, która sama w sobie jest bardzo istotna w realizacji wszelkich postanowień. Warto pamiętać też o tym, aby każdy cel byłkonkretny i wymierny, dlatego im lepiej doprecyzowany cel, tym lepiej.

Ciekawym narzędziem do planowania i wprowadzania zmian m.in. w stylu życia jest implementacja intencji. Być może nazwa jest trochę skomplikowana, ale przynosi świetne efekty, ponieważ jest to sposób na „zaprogramowanie” organizmu polegającego na prostej zasadzie: jeżeli x, to y. W ten sposób można pracować nad rzeczami, które chcemy wyeliminować ze swojej codzienności. (np. nałóg). Wystarczy wtedy sformułować odpowiedni cel, wprowadzając tzw. zachowanie zastępcze.


Jednak niezależnie od tego, co napisałabym w tym tekście na temat formułowania celów i postanowień na Nowy Rok to jest jedna podstawowa rzecz, bez której nawet najlepiej przygotowana lista nie będzie miała sensu. Musimy chcieć. Jeżeli chcesz wprowadzać jakiekolwiek zmiany do swojego życia lub formułować postanowienia/cele to odpowiedz sobie szczerze na jedno pytanie: Co chcę zmienić/osiągnąć w 2018 roku? i dopiero potem weź do ręki kartkę i długopis…

  • Anna Kozakiewicz

    U nas lista już jest,m zobacvzymy jak pójdzie z jej realizacją

  • Od lat oszczędzam sobie rozczarowań i nie robię żadnych list Staram się różne rzeczy zmieniać (siebie raczej), ale bez konkretnych planów. Teraz mam plan na styczeń, który od 3 dni realizuję – joga z Adrienne (online) – 30 dniowy kurs!

    • Każdy wie najlepiej co się u niego sprawdzi. A uważne życie i wsłuchiwanie się w siebie powoduje, że znamy się coraz lepiej, dzięki czemu wiemy co się u nas sprawdza, a co nie. Wytrwałości z jogą

  • Od kilku lat ją tworzę i zawsze to jeden z najlepszych mobilizatorów do pracy. W moim przypadku doskonale się ona sprawdza.

    • Wojtek, a jak z Twoją motywacją w trakcie realizowania Twoich celów?

      • Przez to, że celów stawiam sobie dużo, ale o średniej trudności to realizacja każdego z nich sprawia, że podświadomość podpowiada mi, że pozostałe także jestem w stanie zrealizować.

        • Czyli masz zupełnie inną metodę niż ta, która ja stosuję w swojej codzienności – ale ile osób, tyle dobrych metod. Nie wszystko działa na każdego. Najważniejsze, że Ty znalazłeś swój sposób na realizację celów

  • Przypomina mi to metodę RUMAKa, nie wiem, czy znasz

    • Nie słyszałam o metodzie RUMAKa, ale z przyjemnością sobie o niej poczytałam. I faktycznie znając tą metodę, mój tekst może się z nią kojarzyć Tak naprawdę to podstawowe kwestie z zakresu psychologii motywacji związane z wprowadzaniem zmian w swoim życiu.

      • Ja dowiedziałam się o niej na zjeździe integracyjnym, przed rozpoczęciem studiów z psychologii i to rzecz, którą najlepiej zapamiętałam z całej tej przygody z psychologią (inna sprawa, że też specjalnie długo psychologii nie studiowałam ).

        • Czasami niektóre rzeczy szybko zapadają nam w pamięć, na którą duży wpływ mają także nasze emocje Ja podobnie miałam z implementacją intencji, o której po raz pierwszy usłyszałam podczas zajęć.

  • Dla mnie podstawą określania celów jest rozpisanie małych kroczków. Próba osiągnięcia dużego celu od razu rzadko mi się udaje. A małymi kroczkami do przodu – to zawsze działa

    • Metoda małych kroków bardzo często się sprawdza, a jej największym plusem jest to, że osiągnięcie celu nie jest zbyt odroczone w czasie.

  • Dokładnie – małymi krokami i… wszystko jest możliwe!

  • Postanowień już nie robię, cele mam już wypisane. Nawet już zaczęłam małymi krokami realizować. U mnie sama powiedzenie sonie, że chcę, mało daje. W tym roku, dla odmiany, od razu przekułam chęć zmiany w działanie i zobaczymy, co z tego wyjdzie.

    • Najważniejsze jest to, aby być świadomym tego co na nas działa. Życzę powodzenia w działaniu i wprowadzeniu zmian w Twojej codzienności.