Trzy drogi uważności | artykuł gościnny

94

Dzisiaj chciałabym Was zaprosić do przeczytania artykułu gościnnego „Trzy drogi uważności”. Jego autorką jest Ania / „Infinifable” – absolwentka psychologii, która praktykuje uważność i poszukuje małych radości na co dzień. Wolne chwile spędza z książką lub z bliskimi przy kubku kawy. Na swoim Instagramie tworzy kącik czytelniczy i w ramach #wyzwanieuważności zachęca do wolniejszego trybu życia.

Zapraszam do czytania.


Zastanawiałaś się kiedyś, ile miejsca w Twoim życiu zajmuje uważność? A może dopiero zapraszasz ją do swojej codzienności albo dążysz do jej wzmocnienia?

Uważność, krótko ujmując, jest naszym intencjonalnym byciem w danej chwili. To ten moment, gdy naciskając czerwony przycisk na naszym autopilocie,otwierasz się na zanurzenie w danej czynności, bez oceniania przez zmysły. 

Warto pamiętać o uważności na co dzień. Gdy będziesz ją praktykować, to zauważysz, jak wiele ma do zaoferowania. Przede wszystkim dzięki świadomemu życiu możesz więcej z niego czerpać. W tym miejscu warto wyróżnić trzy drogi, do których uważność może nas zaprowadzić.

Polecany artykuł: Praktykowanie uważności – ćwiczenia pomagające zadbać o siebie

drogi uwaznosci

TRZY DROGI UWAŻNOŚCI:

1. Ścieżka uważności rozwijająca kontakt z naturą

Dzięki świadomemu byciu możesz otworzyć furtkę do odczuwania przyrody wieloma zmysłami. Nauczyć się korzystać z tego, co Ci oferuje. Natura jest majestatyczna
i piękna, ale też potężna i harmonijna. Niezmiennie toczy się swoim torem. Możesz wiele się od niej nauczyć i czerpać z niej, obdarzając ją szacunkiem, jak i nieskrywanym podziwem.

Wystarczy zatrzymać się przy niej i pozwolić sobie na jej obecność. Usłyszeć wiatr i poczuć go na swojej skórze. Zaciekawić się kierunkiem podążania mrówek. Pogładzić kwitnące kwiaty magnolii i poczuć ich słodką woń. Przede wszystkim zacząć dostrzegać, w jaki sposób zachowuje się przyroda w różnych porach roku.

PYTANIA NAKIEROWUJĄCE:

Przyroda trwa niezmiennie czy towarzyszysz jej w tej drodze, a ona w Twojej?
Jakie odczucia w Tobie budzi przebywanie blisko niej?
Czy natura może nieść wskazówki dla Twojej codzienności?

Niebo o świcie mieni się odcieniami czerwieni, pomarańczu i różu, więc wciągam buty i wychodzę. Podczas spaceru zazwyczaj czegoś szukam: jagód, liści, jasności umysłu albo nauk od istot, których już nie umiemy słuchać. Chciałbym, aby każdy mógł doświadczać tej nieziemskiej wspaniałości, jaka roztacza się przed moimi oczami, podziwiać jej tajemnicę. 

M. Boyle – „offline”

2. Ścieżka uważności wzmacniająca relację z drugim człowiekiem

Druga osoba może wnieść do Twojego życia wiele emocji. Ty również pozostawiasz
w kontakcie z kimś – cząstki siebie. Warto zweryfikować to, co dajesz, i to, co otrzymujesz, ale i dostrzec, w jaki sposób wygląda Twój kontakt z innymi. O czym myślisz przed zbliżającym się spotkaniem i jak zachowujesz się w trakcie jego trwania. Przede wszystkim warto – poprzez zmysły – otworzyć się na obecność drugiej osoby.

Uważność w relacjach jest cenna, bo pokazuje, że drugi człowiek jest dla nas ważny. Przypomina o tym, że czas, który sobie wzajemnie dajemy, jest w tej chwili istotny. Zainteresowanie poświęcone drugiej stronie potrafi zbudować więź lub ją wzmocnić.


PYTANIA NAKIEROWUJĄCE:

Co doceniasz w relacji z innym człowiekiem?
Czy potrafisz w pełni skupić się na drugiej osobie?
Z kim lubisz przebywać i dlaczego?

Mężczyzna mówił, ja słuchałem. Nic więcej. Znajdowałem się w bezpiecznym, nacechowanym tymczasowością miejscu i bardzo możliwe, że to właśnie ta ulotność, świadomość niepowtarzalności naszego zaistnienia w jednej przestrzeni, miejscu i czasie, stworzyła pewną intymną, niewidzialną więź i nadbudowała uważność w stosunku do wszystkiego, co działo się wokół mnie i co odczuwałem w sobie. 

p. strzeżysz – „zaistnienia”

3. Ścieżka uważności prowadzącą do wnętrza samego siebie 

Uważność jest wartościowym narzędziem również do tego, aby poświęcić czas sobie.
Zdarza się, paradoksalnie, że nie spędzamy go ze sobą zbyt wiele. Zajęci różnymi sprawami wszystkie swoje zasoby kierujemy na wykonywanie obowiązków domowych, rodzicielskich czy poświęcamy się pracy . I jest to godne pochwały, dopóki nie zapominamy o sobie. 

Dlatego w ciągu dnia warto przeznaczyć moment tylko dla siebie. Zatroszczyć się o swoją psychikę. Pomyśleć ciepło o sobie samej. Zastanowić się, jak się czujesz i czego Ci potrzeba. Tę życzliwość możesz sobie podarować, poprzez chwilę skupienia uwagi na swojej osobie.  Zrób coś, co lubisz, lub dawno chciałaś wykonać: gdzieś pójść, coś zobaczyć, usłyszeć, odkryć. Albo zwyczajnie zwolnić, nie robiąc nic. Usiąść w ciszy i pomyśleć. Stanąć przy oknie i zapatrzyć się w przestrzeń, pobyć ze sobą sam na sam, z własnym umysłem. Położyć się oraz skupić na wdechu i wydechu. Zaobserwować to, co się w Tobie pojawi. Przyjąć myśli takie, jakimi są. Mogą Ci wiele o sobie powiedzieć. Warto otworzyć się na samą siebie i odkrywać kawałek po kawałku. To będzie bardzo wartościowe przeżycie, ponieważ będziemy się wiele o sobie dowiadywać. 


Polecany artykuł: Żyć wolniej i lepiej dla siebie

PYTANIA NAKIEROWUJĄCE:
Kiedy ostatnio przebywałaś w ciszy?
Jak często spędzasz czas ze sobą?
Co lubisz robić?

„Im cichszy staje się świat obok mnie, im mniej słucham innych kompulsywnych umysłów, tym częściej odsłania się przestrzeń. Nie wiem, jak być w niej na stałe, ale zmierzam w tym kierunku, prawdopodobnie kolejny raz błądząc”.  R. Rient – Przebłysk 

r. rient – „Przebłysk”

Zaangażowanie uważności w swój własny rozkład dnia może pomóc w odkrywaniu nowych szlaków albo przypominać o tych, które kiedyś były dla nas istotne. W niniejszym wpisie wspomniałam o trzech, które kryją w sobie moc możliwości. Czy widzisz na którymś z nich siebie? A może dostrzegasz potencjał do rozwoju innych dróg dzięki wykorzystaniu uważności?

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

UWAŻNIEJ.PL WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAJĄC ZE STRONY WYRAŻASZ ZGODĘ NA WYKORZYSTANIE PLIKÓW. AKCEPTUJ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ