Złościsz się dłużej niż cieszysz? O negatywnych emocjach.

Autor: Kamila A. Paszelke | Uważniej.pl
8 komentarzy 11

Czy zwróciłaś kiedyś uwagę na to, że zdarza Ci się utrzymywać negatywne emocje znacznie dłużej niż pozytywne? I niezależnie od tego czy jest to złość, czy smutek – obydwa te stany emocjonalne odczuwasz dłużej niż jakąkolwiek pozytywną emocję?

negatywne emocje

PRAWO HEDONISTYCZNEJ ASYMETRII

W psychologii taka sytuacja nazywa się prawem hedonistycznej asymetrii. Według niej człowiek bardzo szybko przyzwyczaja się do rzeczy pozytywnych. Zupełnie odwrotnie jest z sytuacjami, które wzbudzają negatywne emocje. Wszystko z powodu tego, że bardzo trudno jest przyzwyczaić się do tego, co odgórnie uznawane jest za coś negatywnego. To właśnie predyspozycja do trudności związanych  z przyzwyczajeniem się do negatywnych emocji/zdarzeń skłania do rozpamiętywania. To dlatego wszelkie negatywne emocje odczuwa się dłużej niż pozytywne.

NEGATYWNE EMOCJE

Z negatywnymi emocjami jest tak, że są one stałym elementem życia każdego człowieka. Każdy niezależnie od narodowości, wykonywanego zawodu czy też statusu społecznego – doświadcza w swojej codzienności zdarzeń i sytuacji, które wzbudzają negatywne emocje.

Można zdawać sobie sprawę z istniejących zależności pomiędzy ładunkiem emocjonalnym, a czasem odczuwania, nic z tym nie robić i żyć dalej. Jednak można także przyjąć to do wiadomości i dołożyć wszelkich starań, aby poradzić sobie z negatywnymi emocjami. Z tym jak wpływa to na samopoczucie i ogólną jakość życia.

Świadomość istnienia pewnych zależności, może przyczynić się do tego, żeby w sytuacjach, kiedy doświadczamy długiego odczuwania negatywnych emocji – móc wprowadzić konkretne działanie, które wpłynie na ogólne samopoczucie i skróci ten czas.

Sposobów na poradzenie sobie z rozpamiętywaniem negatywnych stanów emocjonalnych jest wiele. W zasadzie ile osób, tyle sposobów. U jednych sprawdza się aktywność fizyczna: bieganie, intensywne ćwiczenia, jazda na rowerze, joga. Dla kogoś innego najlepszą formą będzie wyciszenie się podczas słuchania muzyki lub czytania książki. Ktoś inny – będzie wolał iść do lasu i wykrzyczeć całą swoją złość, bo dopiero po czymś takim poczuje ulgę.

AKCEPTACJA NEGATYWNYCH EMOCJI

Jednak niezależnie od sposobu, który okazuje się pomocny w odczuwaniu negatywnych emocji – najważniejsza jest akceptacja. To właśnie przyzwolenie sobie na doświadczanie negatywnych emocji może wpłynąć na skrócenie czasu ich odczuwania; a tym samym rozpamiętywania poszczególnych zdarzeń. Pozwolenie sobie na odczuwanie złości, gniewu, zazdrości – z jednoczesnym podejmowaniem prób radzenia sobie z negatywnymi emocjami są początkiem drogi do tego, aby wszelkie zdarzenia o negatywnym ładunku emocjonalnym nie wywierały tak dużego wpływu na ogólne samopoczucie i codzienne życie.


Akceptacja swoich emocji, zwłaszcza tych negatywnych i pozwolenie sobie na ich odczuwanie to kolejny krok do świadomego życia. W końcu negatywne emocje to coś naturalnego, co jest wpisane w życie każdego człowieka. One po prostu są, dlatego warto znaleźć swoją drogę do tego, aby sobie z nimi poradzić. W końcu to Ty znasz siebie najlepiej i dokładnie wiesz, co Ci służy w takich sytuacjach.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Uważniej.pl używa plików cookies (ciasteczek). Więcej na ten temat przeczytasz w polityce prywatności. Dopiero po włączeniu ciasteczek strona będzie w pełni funkcjonalna. AKCEPTUJ PRZECZYTAJ

UA-105999560-1