Oswoić stres

Dzisiejsze tempo życia jest znacznie szybsze, niż wtedy, gdy nasi rodzice byli w naszym wieku. Od tamtego czasu zmieniło się bardzo dużo. Z jednej strony wszystko jest unowocześnione, jest łatwiejszy dostęp do wielu produktów (co za tym idzie mamy większe wymagania). A z drugiej strony częściej bierzemy udział w “wyścigu szczurów”, codziennym biegu od jednego zadania do drugiego i często brakuje nam czasu.

Szybkie tempo życia. Codzienna pogoń za lepszym jutrem. Dokładanie wszelkich starań, aby pogodzić wszystkie obowiązki i zrealizować plan na cały tydzień. To wszystko powoduje, że w nasze życie niespodziewanie wkrada się “mały wróg”.

Tym “małym” (a szkodliwym!) wrogiem jest stres.

Stres jest to relacja adaptacyjna pomiędzy naszymi możliwościami, a wymaganiami danej sytuacji. Charakteryzuje się brakiem równowagi zarówno psychicznej, jak i fizycznej.

Stresuje się każdy z nas. I choć stres mobilizujący wpływa na naszą motywację i podejmowane działania, to nawet on jeżeli trwa długo jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Funkcjonowanie w sytuacji, kiedy to stres towarzyszy nam przez dłuższy czas jest nie tylko trudne. Wywiera także negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przewlekły stres w istotny sposób wpływa na nasz organizm: spada odporność organizmu, pojawiają się problemy żołądkowe lub z bezsennością, a nawet zaostrzają się objawy takich chorób jak m.in. Hashimoto lub cukrzyca.

OSWOIĆ STRES

Dla każdego z nas sytuacja stresowa oznacza coś zupełnie innego: jedni będą się przejmować/stresować jakąś konkretną sytuacją (np. osoby wysoko wrażliwe), a drudzy przejdą obok danej sprawy obojętnie. Jesteśmy różni (w tym nasz urok), i każdy z nas inaczej reaguje na stres. Nie istnieje żadna zasada, która głosiłaby, że w sytuacjach stresowych, każda osoba powinna zachowywać się w określony sposób. Jesteśmy różni, i nie reagujemy tak samo.

Każdy z nas ma swój sposób na odzyskanie wewnętrznej równowagi w sytuacjach stresowych lub momentach, kiedy różne stresory kumulują się. Jedni idą ćwiczyć lub biegać. Drudzy odreagowują idąc na spacer. Trzeci słuchają muzyki lub robią coś, co lubią. 

Nie ważne jaka jest Twoja metoda na stres. Jeżeli działa i nie krzywdzisz przy tym drugiej osoby, rób tego więcej! Pamiętaj, że życie w ciągłym stresie wpływa na nasze zdrowie, dlatego za każdym razem, jak tylko masz możliwość – odzyskuj równowagę.

U mnie w ostatnim czasie najlepiej sprawdza się spędzenie piętnastu minut w ulubionym miejscu, gdzie można się wyciszyć i odzyskać wewnętrzną równowagę. Gdy nie mam takiej możliwości – słucham muzyki.

A Ty? Co robisz?

  • Moja poprzednia praca wpływała dla mnie bardzo stresująco, odkładało mi się to w bolącym karku i w uczuciu ciągłego “przesilenia jesiennego”. Dom był dla mnie wtedy najlepszym miejscem na odpoczynek