Czym jest autyzm? Ku świadomości społecznej

Autor: Kamila A. Paszelke | Uważniej.pl
4 komentarze 46

Powoli zbliża się koniec kwietnia, a tym samym kończy się miesiąc świadomości o autyzmie. Im więcej o tym myślę, tym coraz częściej mam wrażenie, że za mało  mówi się o tym zaburzeniu. Na podstawie badań przeprowadzonych przez Fundację JIM okazuje się, że aż ponad połowa osób swoją wiedzę na temat autyzmu zdobywa z seriali lub filmów.

Czym jest autyzm

Ale czy tak musi być? Wcale nie.

Dlatego postanowiłam wyjść na przeciw osobom, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat autyzmu. A także dowiedzieć się z jakie trudności pojawiają się w poszczególnych okresach życia dziecka.

AUTYZM DZIECIĘCY

Zacznijmy od samego początku, czyli od tego czym jest autyzm dziecięcy.

Autyzm sam w sobie jest złożonym zaburzeniem rozwojowym we wszystkich obszarach funkcjonowania dziecka. Oznacza to, że dziecko u którego zdiagnozowano autyzm ma problemy w rozwoju społecznym, komunikowaniu się i występowaniu tzw. sztywnych wzorców: zachowania, aktywności lub zainteresowań.

Wśród najczęściej występujących przyczyn autyzmu wymienia się: czynniki biologiczne (np. uszkodzenia mózgu), defekty neurologiczne, uwarunkowania genetyczne, wiek ojca powyżej 40 roku życia, urazy okołoporodowe, dziecięce porażenie mózgowe, toksoplazmozę oraz nietolerancję kazeiny i glutenu.

ROZWÓJ AUTYZMU U DZIECI

Na podstawie przeprowadzonych badań wyróżnia się dwa podstawowe wzorce rozwoju autyzmu. Według pierwszego z nich (najbardziej popularny), pierwsze objawy autyzmu pojawiają się już u dzieci w pierwszym roku życia (ok. 8. miesiąca). Natomiast w drugim wzorcu (1/3 wszystkich przypadków autyzmu)  dziecko rozwija się prawidłowo do 16. lub 24. miesiąca życia, po czym następuje stopniowy regres. Dziecko cofa się wtedy w rozwoju i traci nabyte umiejętności (np. utrata umiejętności językowych).

ZABURZENIA INTERAKCJI SPOŁECZNYCH

Autyzm oraz jego objawy skoncentrowane są wokół zaburzeń związanych z interakcją społeczną. Polegają one na nie występowaniu wymiany społecznej oraz emocjonalnej z innymi osobami. Pojawiają się niestandardowe zachowania niewerbalne. Są one często reakcją na kontakt wzrokowy oraz różnego rodzaju postawy ciała i gesty będące sposobem regulacji interakcji społecznych. U dziecka z autyzmem zaobserwować można brak zainteresowania innymi osobami (również z dziećmi), braku umiejętności dzielenia się emocjami i zainteresowaniami. Kolejnym aspektem związanym z interakcją jest to, że dziecko autystyczne może mieć duże problemy z rozpoznaniem twarzy i emocji (zwłaszcza tych złożonych).

TRUDNOŚCI ROZWOJOWE U DZIECI Z AUTYZMEM

Przed 6. miesiącem życia

  •  Brak zainteresowania ludźmi, ignorowanie ich, krótki czas patrzenia na innych.
  • Brak odpowiedzi na komunikaty kierowane do dziecka przez rodzica.
  • Zaburzony kontakt wzrokowy.
  • Brak zdolności naprzemiennego uczestnictwa w interakcji.
  • Ubogie zachowania interpersonalne.

Około 8. – 10. miesiąca życia

  • Brak reakcji na własne imię.

Około 8. – 12. miesiąca życia

  • Brak wskazywania palcem.

Pierwszy rok życia

  • Brak uśmiechu w sytuacjach społecznych.
  • Brak emocjonalnej synchronii oraz dostosowania mimiki do sytuacji.
  • Zubożona reakcja antycypacyjna.
  • Zaburzenia empatii.

Koniec pierwszego/drugiego roku życia

  • Brak poszukiwania kontaktu z innymi osobami w celu dzielenia się z nimi uczuciami.

Chciałabym, aby o autyzmie dziecięcym mówiło się jak najwięcej. Pomimo tego, że staram się pisać o sprawach ważnych, to jednak nie jest to zależne tylko ode mnie. Sama nie zdziałam zbyt wiele, ale razem… razem możemy więcej. Dlatego mam do Ciebie prośbę – udostępnij niniejszy artykuł w swoich mediach społecznościowych i szerz świadomość razem ze mną. 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Uważniej.pl używa plików cookies (ciasteczek). Więcej na ten temat przeczytasz w polityce prywatności. Dopiero po włączeniu ciasteczek strona będzie w pełni funkcjonalna. AKCEPTUJ PRZECZYTAJ

UA-105999560-1