Ciche wtorki dla autyzmu

Wczoraj, drugiego kwietnia na całym świecie był obchodzony Światowy Dzień Świadomości Autyzmu mającego na celu szerzenie świadomości społeczeństwa. Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski.

CZYM JEST AUTYZM?

Mówiąc o tym, czym jest autyzm najprościej jest powiedzieć, że jest to zaburzenie rozwojowe wpływające na codzienne funkcjonowanie dziecka. Pojawiają się wtedy problemy w rozwoju społecznym, komunikowaniu się z innymi, a także sztywne wzorce: zachowań, różnych aktywności i zainteresowań. 

Pomimo tego, że przyczyny występowania autyzmu nie są do końca znane, to przyjmuje się, że u podstaw tego zaburzenia znajdują  się czynniki biologiczne, czyli różnego rodzaju uszkodzenia mózgu lub defekty neurologiczne. Najczęściej wymieniane przyczyny autyzmu to: czynniki i uwarunkowania genetyczne, wiek ojca powyżej 40. roku życia, nietolerancja kazeiny i glutenu, urazy okołoporodowe, toksoplazmozę oraz dziecięce porażenie mózgowe. 

autyzm

CICHE WTORKI DLA OSÓB AUTYSTYCZNYCH

Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu irlandzka sieć sklepów Lidl postanowiła wyjść na przeciw osobom autystycznym organizując kampanię “ciche wieczory”. Polega ona na tym, że w okresie od 2. kwietnia do 31.maja w każdym irlandzkim sklepie Lidl (zarówno w Irlandii, jak i Irlandii Północnej) w godzinach od 18:00 do 20:00 będą stwarzane specjalne warunki dla osób dotkniętych autyzmem.

Podczas trwania kampanii, w każdy wtorek w określonych godzinach w sklepach zostanie zmniejszony poziom oświetlenia, wyłączona muzyka wraz z reklamami i komunikatami głosowymi, a także zostaną wyłączone dźwięki kas i skanerów. Jednak to nie wszystko – podczas trwania akcji osoby z autyzmem mają pierwszeństwo w kolejce, zaś pracownicy  są w odpowiedni sposób przygotowani, aby udzielać pomocy takim osobom.

Kampania stworzona przez kierownictwo irlandzkiego Lidla, jest moim zdaniem zarówno wyciągnięciem dłoni, jak i wyjściem na przeciw potrzebom osób dotkniętych autyzmem. To, co przykuło moją uwagę to możliwość wejścia do sklepu z psem przewodnikiem. Myślę, że irlandzki Lidl jest przykładem godnym naśladowania przez sklepy na całym świecie.


Światowy Dzień Świadomości Autyzmu nie służy tylko temu, aby szerzyć świadomość społeczeństwa. To także czas służący zwiększaniu potencjału zaspokajania potrzeb osób dotkniętych autyzmem, rozwojem talentów i umiejętności oraz dostępu do usług pomocowych. Irlandzki Lidl wyszedł na przeciw potrzebom osób z autyzmem i przyznaję, że chciałabym, aby tego typu inicjatyw było jak najwięcej.